Left

image

HUNMagyarul
Menu:
lsmaker.uw.hu
Guides

Az LSMaker program használata

 

(Frissítve: 05.20.)

Megpróbálom nem úgy megközelíteni a témát, hogy pontról-pontra, egymás után mit kell csinálni, mivel nincs kötött sorrend, és akkor nem egyértelműek az okok, hogy mit, miért kell csinálni.

Először általánosan, a program fejlődését követve írok, aztán a részletekben menve.

A program célja, hogy minél egyszerűbben és minél gyorsabban lehessen fénykard effektet felvinni videóra. Ennek érdekében sajnos kompromisszumokat kellett kötni...

A fénykard effektet minden képre egyenként kell megadni. Az effektet különböző adatok jellemzik (az ablak bal oldalán lehet beállítani):

Helye: a fénykard két végének pontját a képen történő bal illeve job kattintással lehet megadni. Mivel a kard egyenes, ebből nem származik hátrány. Én általában a markolatnál lévő felét szoktam jobb gombbal megadni, a távolabbit ballal. élszerű így eljárni. A bal gombos a "fehér" pont, a jobb a "fekete". Első illetve második pontnak nevezem.

Első és második vastagság (first width, second width): A fénykard egy trapézként jelenik meg. Az első vastagság az eső pontnál lévő, a fénykard élére merőleges irányű vastagság. Vagyis azt jelentik, hogy milyen vastag a fénykard két vége külön-külön. Ha távol van az illető, értelemszerűen vékony a kard, ha közel, akkor vastag.

Szín (color): A három pontra kattintva lehet kiválasztania képet, amiből a külső szín effekt generálódik. A felugró ablakon van egy "Generate" gomb is. Erre kattintva egy újabb ablak bukkan fel. Itt részletesebben be lehet állítani fénykard szín vagy penge képet. Ez a funkció csak később került a programba. A "reset color" és "reset blade" a szín és penge alapbeállításira állítja az értékeket. A "Color" melleti négyzetre kattintva tetszőleges színt lehet kiválasztani, vagy alatta azt RGB csúszkákkal tetszőlegeset kikeverni. Az első két sorban a készítendő kép méreteit lehet megadni. A következő "Pieces" mellet azt lehet megadni, hogy az alján és a tetején lévő íves rész függőlegesen hányad része legyen az egésznek. A "Flatness" (lapultság) azt jelenti, hogy az ív vízszintes kiterjedése hányszor legyen nagyobb a függőlegesnél. "2" esetén egy függélegesen felére összenyomott "kör"-t jelent (felül a felső fele, alul az alsó). "1" esetén normál kör. A "Part in color 0..1" azt jelenti, hogy mennyivel később kezdődjön a színátmenet a kép belsejétől kezdve (0 és 1 közötti értéket kell megadni), a "Part in black 0..1" ugyanez, csak a kép külsejétől indulva. A "Save as BMP"-vel ki lehet menteni a képet.

Él színe (blade): Ugyanúgy ahogy a fentinél, de itt a fénykard belsejét jelemző képet kell megadni. Ez egy belül fehér, kifele elsötétülő kép.

Fényesség (lightness): Minél nagyobb ez az érték, annál nagyobb lesz a fény a penge körül. A vastagságokkal együll érdemes állítgatni. A kis csúszka is a fényerősségre vonatkozik.

Összeütés effekt (clash): Ha be van pipálva a clash checkbox, akkor másképp állítja elő a képet. Nem a fénykard 2 végpontját kell megadni, hanem az első pont jelenti a robbanás/összeütés effekt középpontját, illetve a második pont a négyszög alakú kép egyik sarkát. Ilyenkor a egy robbanás effektet kell kiválasztani a fénykard SZÍNÉNEK. A penge képét figyelmen kívül hagyja.

Megjelenítés módja (render mode): Itt igazából csak az összeadásnak (Add) és a kivonásnak (Subtract) van értelme. Az add a normális fénykard, a subtract az inverz, "fekete fénykard". A többivel nem is érdemes foglalkozni, akkor lehet értelme, ha nem is fénykard effekt készüé, hanem pl. egy képet kell rákeverni a videóra. Ide tartozik a transparent color checkbox is, ekkor a mellette kiválasztható színt figyelmen kívül hagyja. Abszolút kísérleti jellegű funkció.

Fénykard megadási mód (points): erre később térek vissza, alap esetben "2 points".

A bal oldali panelen még van néhány beállítási lehetőség, ezek a program működésére vonatkoznak, nem az aktuális fénykard effektre.

Scroll image: ha nagyobb a kép, mint ami elférne az ablakban, és a görgetősávval egy lapnyit ugrunk, akkor "odatekerje" a képet, vagy kapásból odaugorjon. Abszolút semmit nem számít.

Anti-aliasing: ez már annál többet. Ha be van kapcsolva jobb képminőségű lesz az effekt, de lassabban is készül el a kép. A recéket, lépcsősséget eltünteti. Akkor érdemes bekapcsolni, ha már biztosan kész a videó, legvégső videó exportáláshoz. 2-3-ra érdemes állítani a részletességet, 3 fölé semmi éretlme.

A videó betöltése:

Az import gombra katintva bejön egy ablak. Ez tartalmazza, hogy melyik képkockának, mi a forrása.

Az Add gombra kattintva lehet kijelölni AVI-file-t, vagy képeket. Avi esetén felsorolja az összes képkockáját. Akár több AVI-t is össze lehet fűzni ugyanúgy, ahogy jpg vagy bmp-kből álló állóképsorozattal is lehet dolgozni. Ebben az esetben, ha pl. nagyon sok, megszámozott állóképet kell betölteni, a megnyitás ablakban először az utolsóra kell egyet kattintani, majd a shiftet lenyomva tartva kell az elsőre. Így kerülnek be a képek a helyes sorrendben, különben az utolsó lenne az eső és utána következe az első kép, majd a második... Legvégül az utolsó előtti.

Állókép-sorozat használata esetén gyorsabb és stabilabb is a program működése. Delta frame-es AVI-knál, mint a DivX és társai, nagyon lelassulhat a program, főleg visszafele lépkedésnél. Ezért semmiképp sem ajánlom az ilyen AVIk használatát. A legjobb a DV vagy az MJPEG. Érdemes jóminőségű MJPEG-be átalakítani a videót szerkesztés előtt. Még az import ablakon még van néhány gomb: Delete: a kijelölt képkockákat kiveszi a listából, Clear: teljesen kiüríti a listát, etől jobbra a fel és lefele mozgatás, duplázás, végül egy Edit gomb: felbukkan egy újabb ablak, ez gyakorlatilag az import lista, csak kézzel lehet szekeszteni. Hasznos, ha valamiért egy kézzel, vagy más programmal előállított listát kell használni. Ide akkor be lehet illeszteni. Viszont elgépelés, vagy hiba ne legyen benne!

Az OK-ra kattintva eltűnik az import ablak, és a képsorozat megjelenik az "idővonalon". Ez alul a csúszka.

A File menü new menüpontja nem csinál mást, mint bekéri a fénykard színének és pengéjének a képét, majd megnyitja az import ablakot.

Effekt elhelyezése

Ezután lehet beállítani az effekt színeit, bal oldalon felül a 2 ...-ös gombokkal. Fontos, hogyha megjelenik az "Empty" felirat a Color (szín) vagy a Blade (penge) szöveg mellett, akkor nincs beállítva szín vagy penge kép. Ekkor újra meg kell tenni.

A két pont bármelyikének elhelyezésekor "megjegyzi" az effekt aktuális beállításait. Ha viszont a két pont már el van szépen helyezve a képen, és utána kell módosítani valamelyik tulajdonságon, akkor a "Set positions" gombot, vagy a "L" billetyűt kell lenyomni.

Az "U" billetyűvel vagy az "Auto preview" checkbox-szal lehet váltogatni, hogyha egy olyan képkockára lépünk ahol van már effekt, azt kiszámolja-e. Ha be van kapcsolva, akkor gyakran lelassulhat a program, mert sok képet is ki kell számolnia. Ezért olyankor, ha az idővonal csúszkáját rángatuk, az közben nyomjuk a shiftet, vagy előre-hátra lépéshez a jobbra-balra nyíl helyett az "O" és "P" billetyű használata a javasolt, ekkor nem számolgatja a képeket, így gyorsan lehet tekerni.

Hogyan lehet gyorsabban lerakni a fénykardokat?

Mindenképp javaslom, hogy részletekben, először az egyik pontot egy részen adjuk meg, majd visszamenve a másikat. Így nem kell ide-oda rángatni a egeret.

Az "Input mode" gomb mellett van egy "Next" checkbox. Ezt bepipálva ha letesszük akármelyik pontot, megjegyzi a pontot és a következő képre lép. Így csak kattintgatni kell az egérrel, nem kell lépkedni. Ezután erősen javasolt az auto prevew kikapcsolása ("U" billetyű), vissza az elejére, majd a másik gombbal újra végigkattintgatni.

De nagyon fárasztó kattintgatni. Ezért van még egy megoldás. Az input mode-ra kattintva ki lehet választani a következőt: "Extra fast input (Use O/P to step) - point 1". Ez azt jelenti, hogy akárhol van az egér, ha megnyomjuk az O vagy P gombot, az első pontot oda teszi (ahol az egér van). Természetesen már lépett is a következő, vagy előző képre. Vagyis csak vezetni kell az egeret, miközben léptetni a videót. Fontos, hogy ahogy kész egy rész, azonal vissza kell kapcsolni az "Input mode" gombbal "fast inputra". Nehogy úgy maradjon... Vissza, majd ugyanezt lehet a másik ponttal ("Extra fast input (Use O/P to step) - point 1").

GYAKRAN KELL MENTENI! Sajnos nincs undo fnkció. Sok munka veszhet oda... Ne ugyanarra a file-ra mentsünk, hanem megszámozva, mindig újra!

Ha kisfelbontású a kép, és nehéz pontosan elhelyezni a fénykadrdot, akkor rendelkezésre áll a nagyítás funkció. A bal oldalon be kell pipálni a Zoom checkboxot, és a függőleges csúszkával lehet a méretet állítgatni.

Másik megoldás, a képernyő felbontásának kisebbre vétele, ezt a "Change screen res" menüből gyorsan el lehet végezni.

A preview ("K") megmutatja milyen lesz a jelenlegi képen az effekt.

Egy képkockára nem csak egy effekt helyezhető el, hanem maximum 10. Ezek külön "rétegeken" (Layer) helyezkednek el. A bal alsó sarokban lehet váltogatni, illetve a "Q" és "A" illentyűkkel fel és le. Itt a D feliratú gomb törli az aktuális kipkockára a bejegyzéseket (csak az aktuális rétegen!), a "Del pos" csak a pontok helyét törli. A "P1><P2" megfordítja a pontok sorrendjét (a "P3><P4" is...).

Ellenben nem csak 2 pontot megadva lehet effektet csinálni, hanem 4 pontot megadva is. A bal oldalon a "Points"-nál a "4 point"-ot kell kiválasztani. Ez a funkció a fejlesztésnek meglehetősen a végén került a programba. Ilyen módon lehet elnyúlt, elmosódott fénykardokat is csinálni. Ilyenkor Shift+Bal/Jobbal kell megadni a fénykard egyik végét, majd Bal/Jobbal a másik végét. Fontos, hogy ne csavarodjon meg, valamint ne legyenek a pontok 90°-kal elfordulva, mert akkor a végén lesz az éle (ami fokozatosan halványodik), nem az oldalán. Érdemes a fénykard szín generáló ablakon eljátszani a "Pieces" és "Flatness" értékekkel, hogy 4pontos fénykard esetén szép legyen a fénykard megvastagodott vége.

A "Render 2 points as 4" csak kísérleti, ez az elmozdulásokból átszámolja a 2-t 4-gyé és úgy jeleníti meg. Sajnos, ha a kard csavarodva fordul, előfordulhat, hogy kicsavarodik. Ezen kéne még fejleszteni...

Ha készen van a pontok "felvitele", akkor jöhenek a "utómukálatok".

Mentni! Menteni! Menteni!!!

A frame manager menüpont behoz egy ablakot. Itt látni az aktuális réteg következő 10 elemének minden tulajdonságát, és meg is lehet változtatni!

Minden lépés után ajánlatos menteni!

A "Modify 2 Points" menüben azok a módosítások vannak, amik 2 pontos bevitelre vonatkoznak (ha így lettek felvive a pontok), a "Modify 4 Points"-ban a 4-esre vonatkozóak, az Other-ben ami mindkettőre vonatkozik.

Modify 2 points:

Change width1: Kiválasztva meg kell adni, hogy mettől meddig legyen változtatás (a főablakon a Mark in és Mark out vagy "F" és "T" -vel megjelölt résszel ezt automatikusan ki is tölti), illetve utána, hogy mire cserélje ki az első vastagságot.

Change width2: ugyanaz, mint a width1-nél, cak a 2-es vastagságot változtatja.

Auto width1 és width2: Itt az 1-es illetve 2-es pontok elmozdulásának nagyságát nézi, majd megadva egy minimális és maximális értéket, az elmozdulás nagysága alapján válogat a lehetséges értékek közül. Kísérleti... Kicsit hasonlót csinál, mintha elmosódna a kard mozgáskor.

Blade from hilt (Pengét számol markolatból): ez egy nagyon hasznos funkció. Ha olyan kardot kell megeffektelni, aminek a felvételkor nincs pengéje, vagyis vágás nélkül van felvéve csak a markolat és a kinyitott fénykard, akkor jöhet ez jól. A pontok megadásakor az első pontot a markolat penge felőli élének a végére kell rakni, a második pontot az ellenkező végére. Itt a menü kiválasztása után meg kell adni, hogy a markolatnál hányszor hosszabb a kard pengéje. Tizedes törtet is meg lehet adni. Ezután átszámolja pengére a 2 pontot a markolatból. Így nagyon jó "valódi"-szerű lesz a fénykard, látszik, hogy a pengének nincs súlya!!!

Shoot: "lézer lövedék" effektet lehet csinálni. A kövekezőképp kell megcsinálni: azon a képen, amikor megjelenik a lövedék és elkezd repülni, vagyis az első képen, az első pot fogja megadni, hogy honnan indul a lövedék, a második pont mindegy, hogy milyen irányban van tőle, csak a távolága számít. Ez a távolság jelenti majd a lövedék hosszát. Az utolsó képen, ahol még kell a lövedék, pedig az első ponttal meg kell adni, hogy hova érkezzen a lövedék a második pont nem számít. Ezután ki kell jelölni az első lövésés képkockától az utolsóig (tehát az első és utolsót is), majd ezt a menüpontot kell kiválasztani. A köztes pontokat kiszámolja.

Convert 2 points to 4: Ahogy a fénykard elkészítésénél ki lehet választani, hogy 2 pontból számoljon 4-et, ez is ugyanaz, de itt véglegesen átalakítja a pontokat. Így lehet javítani a sima átalakítás hibáit.

Modify 4 points:

Modify point order: a pontok sorrendjét lehet elforgatni, megcserélni, így ha rosszul lettek felvive, akkor ki lehet javítani.

Other:

Change color: mettől meddig mire cserélje ki a színt.

Change blade: ugyanez pengére.

Change lightness: ugyanez fényerőre.

Change subtract: Ez arra vonatkozik, hogy miként jelenítse meg a fénykardot: 0:normális, 1: kivonás, fekete fénykard, 2:mix, 3:replace.

Change mode: hány pont használjon: 0:2 pontos, 1:4pontos, 2:2-ből 4et számoljon.

Auto lightness: kísérleti.

Flicker:2 érték között változtatgatja adott sebességgel a fényességet. Villogó, vibráló hatása lehet kis periódus esetén.

P1><P2: megcseréli a 2 pont sorrendjét

Interpolate: nagyon hasznos funkció, az első és utolsó kijelölt képkocka között kiszámolja a közteseket. A két szélső képkockán megadott pontok között egyenletesen elosztja a a pontok helyeit, de ugyanígy a vastagságokra, világosságokra... A kard hosszát is lehet interpolálni. Ez úgy változtatja az egyes pont helyét a képeken, hogy fokozatosan eltávolodik/közeledik a 2-es ponthoz, az első és utolsó távolság között egyenletesen elosztva. Így nagyon könnyen lehet kinyíló fénykard effektet csinálni.

Ha kész a videó, ki lehet menteni az eredményt AVI-ba, vagy BMP illetve JPG-k sorozatába.

 

Hogyan lehet a leggyorsabban elkészíteni az effekteket? - Lépésről-lépésre.

A File menü New parancsával lehet új munkát kezdeni. Ilyenkor megkérdezi először milyen legyen a fénykard színe, ki kell választani egy képecskét a sok közül, de a Generate gombra kattintva lehet sajátot is kikeverni. Ezután azt kérdezi meg a program, hogy melyik képecskét használja a fénykard közepének, a pengének a képének az előállításához. Itt a MY_BLADE.JPG-t kell kiválasztani, vagy itt is lehet sajátot kreálni. Beállítva, hogy az éle mennyire legyen "éles", mennyire legyen csúcsos, stb.

Ezután az Import ablak ugrik fel. Az Add gombbal lehet hozzáadni képeket, videókat a listához. A lista minden sora a későbbi idővonal 1-1 elemét jelenti. Videó betöltése esetén annyi sort szúr be, ahány képkockás a videó.

Ezután következik a fénykard 2 vagy 4 pontjának elhelyezése. Az egyszerű bal-jobb kattintás jó néhány képes videóhoz, vagy csak állóképek effektezéséhez, esetleg utólagos módosításhoz. (Az első képen célszerű beállítani a két szélesség értéket és a fényességet, hogy ne utólag kelljen., a kettes számú, azaz fekete pontot használom a markolat felőli oldalon) Ha sok képre kell elhelyezni a fénykard effektet, arra más módszer a jó. A bal oldalon a Settings fülön lehet az input gombra kattintva másik módszert kiválasztani. A második menüpont azt eredményezi, hogy amennyiben lenyomjuk az O vagy P gombot a billentyűzeten (előző vagy következő képkockára lépés), akkor az 1-es számú pontot leteszi oda, ahol az egérmutató áll, és a következő/előző képkockára lép. Így nem kell folyamatosan kattintgatni az egérrel, csak egy gombbal lépkedni és közben követni az egérrel a "bot" egyik végét. Ezután vissza, majd a harmadik menüpontot választva az input mode-nál, a 2-es számú pont kerül hasonló módon elhelyezésre. Célszerű a második pont elhelyezése előtt kikapcsolni az Auto preview-t, hogy ne mutassa milyen lesz az effekt, hiszen még el sincs helyezve a két pont... Ezután végig kell menni a kettes ponttal, majd visszaállítani az input mode-ot az eredetire, nehogy véletlenül később elállítódjanak a pontok.

Ha több effektet is el kell helyezni a képen, pl. két fénykard is van a képen, vagy egy két pengéjű... akkor a bal alsó sarokban a "layer" felirat mellett lehet réteget váltani. Összesen 10 réteg áll rendelkezésre. Tehát a következő effekt mehet a második rétegre, és így tovább. A preview csak az aktuális réteget effektjét mutatja meg, hogy milyen lesz, míg a render a teljes végleges képkockát, a rétegeket együtt. A pontok új rétegre történő elhelyezése előtt, ha kell meg lehet változtatni a színt, pengét, minden beállítást. Persze minden lehet utólag is, csak előtte egyszerűbb. MENTENI! MENTENI!

Ha minden pont szépen el van helyezve, jöhetnek az utómunkálatok. Ha az effekt egy részét ki kell takarni, mert egy a képen lévő tárgy mögé kell kerülnie, akkor a Mask fülre kattintva kifehéredik a kép. Az egér bal gombjával lehet feketét festeni (ez lesz a kitakart rész), illetve a jobbal visszafesteni fehérre. A bal oldalon lehet választani, hogy négyzet, vagy kör alakú legyen az ecset, illetve az ecset mérete is beállítható a csúszkán. A Save-re kattintva megjegyzi a módosítást, a Restore visszaállítja az előzőleg elmentettre, a Clear alapértelmezettre állítja. A Preview összekombinálja a képpel, így könnyen lehet pontosan festeni... Save - és elmenti a módosítást. MENTENI! MENTENI!

Ha utólag egy-egy képkockán a vastagságot, vagy fényt, vagy bármi mást át kell állítani, meg kell nyomni utána a Set positions gombot, hogy elmentse a változásokat.

További módosítások tömkelege lehetséges a Frame managerrel. Ezekre fentebb már kitértem. MENTENI! MENTENI!

Ha úgytűnik, hogy kész a videó, lehet exportálni AVIba. Visszanézéskor biztos lesz még 1-2 hiba, ezeket ki kell javítani és mehet a végső export. Ehhez érdemes bekapcsolni az Anti-aliasinot (AA), pl. 3-asra, hogy szép legyen az effekt.

Ha kész a kép, jöhet a hang!

 

 

További infók:

http://lsmaker.uw.hu

Copyright LSMaker 2005.